تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ماراباعنوان منجی موعود وبه آدرسmonjimood.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
آمار وب سایت:
بازدید دیروز : 188
بازدید هفته : 1404
بازدید ماه : 2072
بازدید کل : 80927
تعداد مطالب : 1360
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1
مراحل تزكيه نفس
سوال : نخستين مراحل تهذيب و تزكيه نفس چيست ؟
استاد: براى طهارت باطن ، نخست بايد دوام طهارت ظاهرى را حفظ كرد و طهارت بدن را مراعات نمود، اعضاء و جوارح ظاهرى بايد كنترل شود. زبان آفت بدى است ، انسان بايد سعى كند چانه اش را با عقل بگرداند! همانطور كه دهان گاه مجراى غذاى آلوده به معده است همين دهان و زبان ، مجراى غذاى آلوده به جان نيز هست . بايد اين نهال وجود را كه رو به رشد و كمال است ، مواظبت كرد، از همنشين بد پرهيز نمود. اين دقت هاى ظاهرى كم كم باطن را هم طاهر مى كند. انسان اگر كمى در اين نظام دقت كند، مى بيند كه در اين دار هستى ، هيچ چيز غلط نمى كند.
حتى حيوانات هم در كار و وظيفه خود خيانت نمى كنند.
اينها درس است براى ما! از آن طرف هم داريم كه (( من جاهد فينا لنهدينهم سبلنا ))
بايد در اين امور دقت كرد تا كم كم طهارت باطن هم پيدا شود...
راه هاي خودسازي و تزکيه نفس |
1. کاهش جنبه ی حیوانی انسان
1-1. تقلیل غذا واستراحت مقداری بیش از معمول
1-1-1.کمیت غذا
1-روز وشب بیش از دو نوبت غذا نخورد.تنقل نیز نکند.
2-هر وقت غذا می خورد یک ساعت بعد از گرسنگی بخورد.
3-آن قدر بخورد که تمام سیر نشود.
2-1-1. کیفیت غذا
1-آداب معمول غذا خوردن را رعایت کند.
2-گوشت زیاد نخورد.(شب وروز هر دو نخورد ودر هفته دو سه روز هم شب وروز را ترک کند.
3-اگر بتواند برای کیف کردن نخورد.
4-لا محاله آجیل خور نباشد.(اگر نفسش خواست استخاره کند.)
5-اگر بتواند روزه ی سه روز در هر ماه را ترک نکند.
3-1-1. استراحت
شبانه روز شش ساعت بخوابد. در حفظ زبان ومجانبت اهل غفلت اهتمام زیاد بورزد.
2. تقویت جنبه ی روحانی انسان
1-2. به طور دائم باید به جهت عدم وصول به مطلوب حزن واندوه قلبی داشته باشد .
2-2. تا می تواند ذکر وفکر راترک نکند که این دو جناح سیر در آسمان معرفت است.
1-2-2. ذکر
1-1-2-2. عمده ی سفارش اذکار صبح وشام است. ومهمترین آنها تعقیبات نمازها وعمده تر ذکر وقت خواب که دراخبار ماثور است.
2-1-2-2. دیگر: شب خیزی (زمستانها سه ساعت و تابستانها یک ونیم ساعت).
3-1-2-2. ذکر یونسی: (لا إله إلا أنت سبحانک إنّی کنت من الظالمین) مداومت درشبانه روز دست کم 400 مرتبه
4-1-2-2. تلاوت قرآن (قرآن را به قصد هدیه به حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه وآله)بخواند.)
2-2-2. فکر
1-2-2-2. مـرگ : استادما (مرحوم میرزا حسینقلی همدانی)برای مبتدی می فرمودند: در مرگ فکر کن. تا آن وقتی که از حالش می فهمیدند که از مداومت در این مرتبه گیج شده فی الجمله استعدادی پیدا کرده است.
2-2-2-2. عالم خیال : آن وقت او را به عالم خیالش ملتفت می کردند یا خودمتوجه می شد .مدتی همه روز و شب در این فکر می کند که بفهمد هر چه خیال می کند ومی بیند خودش است واز خودش خارج نیست.اگر این را ملکه می کرد حقیقت عالم مثالش را می فهمید.(حد تکمیل فکر عالم مثال آنست که خود بخودحقیقت مطلب را عیانا ببیند.)
3-2-2-2. عدم : آن وقت می فرمود :باید فکر راتغییر داد و همه ی صورتها وموهومات را محو کردوفکر درعدم نمود. (اگر انسان این را ملکه نماید لاجرم سلطان معرفت تجلی خواهد کرد.) (از میرزا جواد آقا ملکی تبریزی برای مرحوم مفتقر اصفهانی)
پرسش :
بهترين راه هاي خود سازي و رام كردن شياطين و نفس اماره چيست؟
پاسخ :
اسلام هركسي را مسئول اعمال و رفتار خود ميداند و بر اين اساس دستور اكيد به خود سازي ميدهد هيچ كس مسئوليت اعمال و رفتار خود را نميتواند برگردن ديگران بياندازد. اگر نيكي كند به خود او باز ميگردد و اگر بدي هم كند گريبانگير شخص او خواهد بود. حضرت امير (ع) ميفرمايند: "علمّوا انفسكم و أهل بيتكم الخير[1] ؛ به خود و خانوادهتان نيكي بيآموزيد". و قرآن ميفرمايد: "يا ايها الذين آمنوا قوا انفسكم و اهليكم ناراً وقودها الناس و الحجاره؛[2] اي انسان هايي كه ايمان آوردهايد خود و خانواده خويش را از آتشي كه هيزم آن انسانها و سنگها است حفظ كنيد".
براي خود سازي به چند نكته بايد توجه كنيم:
1 ـ خدا را ناظر اعمال خويش بدانيم:
اگر كسي خدا را برخود شاهد و ناظر بداند و خود را در محضر خدا بداند و واقعاً به اين مطلب اعتقاد پيدا كند هرگز دست به گناه و آلودگيها نميآلايد كسي كه در برابر ديدگان مردم گناه نميكند قطعاً در برابر ديدگان خدا خود را از گناه حفظ ميكند. كسي كه اعتقاد دارد به "واللّه شهيد علي ما تعملون".[3] و به "هو معكم اينما كنتم واللّه بما تعملون بصير".[4] "خدا شاهد بر عملهاي شما است" و "او با شما است هر كجا كه باشيد و خدا به عملهاي شما آگاه است"، هرگز به دنبال گناه نميرود.
امير المؤمنين (ع) ميفرمايد: "خدا رحمت كند انساني را كه هميشه پروردگارش را در نظر داشته باشد از گناه كناره گيرد و باخواهش دل بجنگد و آرزوي دنيايي خود را تكذيب كند آن انساني كه نفس سر كش خود را با تقوا و پرهيز كاري مهار كند و با لگام ترس از پروردگار بر دهانش دهنه زند و مهارش را به سوي طاعت و فرمان برداري خدا كشاند و از نافرماني و معصيت بازش دارد."[5]
حضرت ايت الله بهجت در پاسخ به نامه اي كه از ايشان درخواست نصيحت كرده بودند مي گويند : غرض از خلق، عبوديت است ( و ما خلقت الجن و الانس إلا ليعبدون. سوره ذاريات/56 ) و حقيقت عبوديت؛ ترك معصيت است در اعتقاد كه عمل قلب است و در عمل جوارح.
و ترك معصيت، حاصل نمي شود به طوري كه ملكه شخص بشود، مگر با دوام مراقبه و ياد خدا در هر حال و زمان و مكان و در ميان مردم و در خلوت « ولا أقول سبحان الله و الحمد لله، لكنه ذكر الله عند حلاله و حرامه ».
ما امام زمان عجل الله له الفرج را دوست مي داريم، چون امير نحل است؛ امور ما مطلقاً به وسيله او به ما مي رسد؛ و او را پيغمبر صلوات الله عليه براي ما امير قرار داده؛ و پيغمبر را دوست داريم، چون خدا او را واسطه بين ما و خود قرار داده؛ و خدا را دوست داريم، براي اينكه منبع همه خيرات است و وجود ممكنات، فيض اوست.
پس اگر خود و كمال خود را خواهانيم، بايد دوست خدا باشيم؛ و اگر دوست خداييم، بايد دوست وسائط فيوضات از نبيّ و وصيّ، باشيم؛ وگرنه يا دوست خود نيستم، يا دوست واهب العطايا نيستيم، يا دوست وسائط فيوضات نيستيم.
پس كيمياي سعادت، ياد خداست، و او محرّك عضلات به سوي موجبات سعادت مطلقه است؛ و توسل به وسائط استفاضه از منبع خيرات، به واسطه وسائل مقرره خودش است. بايد اهتدا به هدايات آنها نماييم و رهروي به رهبري آنها نماييم تا كامياب شويم.
2 ـ صفات بد و خوب خود را بسنجد و درصد و مقدار آنها را محاسبه كند و در صدد زدودن صفات بد بر آيد و صفات خوب را جايگزين آنها كند. و به تعبير ديگر نقاط ضعف و قوت خويش را بررسي كند و آنها را تعديل كند. اگر حسود است در صدد رفع آن برآيد اگر تكبر و خود خواهي دارد يا طمع وحرص دارد يا عيب جويي ميكند يادنيا را بيش از اندازه دوست دارد يا انسانهاي بد را دوست دارد؛ ولي انسانهاي خوب را دوست ندارد آنها را رفع نمايد؛ زيرا اينها همه از صفات رذيله و پستي است كه ممكن است انسان گرفتار آنها باشد. كسي كه در صدد خود سازي بر ميآيد بايد اين صفات مذموم را از خود دور كند، مثلاً با تواضع كردن تكبر را از خود دور كند، در راه اطاعت خدا خود را به زحمت بياندازد براي كمك به پيچار گان و نياز مندان فعاليت كند، براي عبادت نيمه شب برخيزد و به را زونياز مشغول شود. تحمل مشقت ها در راه خدا باعث ميشود كه خود خواهي از او رخت بربندد و خدا خواه شود.
3ـ تمام همّت خويش را در ترك گناه قرار دهد. مواظب خود باشد كه شهوت راني، چشم چراني، نگاه به فيلمهاي مستهجن نكند و از گوش دادن به موسيقيهاي حرام اجتناب كند. اگر بتواند بر خود مسلط بشود و جلوي اين معاصي را بگيرد گام بزرگي در خود سازي برداشته و در نتيجه توفيق نماز شب خواندن نيز پيدا مي كند. در روايت آمده است كسي كه گناه بكند از نماز شب محروم ميشود و توفيق آن را نمييابد.[6]
پی نوشتها:
[1]سيد حسين اسحاقي، سلوك علوي، ص28، به نقل از در المنثور ج6،ص144.
[2]تحريم (66) آية 16.
[3]آل عمران (3) آية 98.
[4]حديد (57) آية 4.
[5]كافي، ج8، ص172.
[6]بحار الانوار، ج80، ص127.
منابع:
در محضر استاد، ص 34
وبلاگ مکتب قرآن و عترت
نظرات شما عزیزان: